Nasi Klienci zgłaszają nam najróżniejsze problemy, począwszy od braku internetu, awarii routera, zakłócenia w sieci WiFi, skończywszy na informowaniu o awarii swojego komputera. Postanowiliśmy więc zebrać i opisać najbardziej typowe przypadki jakie zdarzają się Naszym Klientom. Zdecydowana większość zgłaszanych nam problemów wynika z zawieszonego routera lub zajętego pasma sieci bezprzewodowej.

Mamy nadzieję, że zawarte w tym poradniku informacje przybliżą Naszym Klientom działanie sieci internetowych oraz pomogą samodzielnie usunąć usterkę.

I. Abonent posiadający router

Router może posiadać kilka podłączonych przewodów. Kable do niego wchodzące mogą się wypiąć, wysunąć, czy też mogą zostać po prostu uszkodzone. Przy braku Internetu:

  • Upewnij się, że główny kabel przesyłowy (tzw. UP-Link) jest wpięty do prawidłowego portu w routerze/komputerze. W przypadku routerów jest to port opisany na obudowie najczęściej jako „WAN” lub „Internet”,
  • Dociśnij wszystkie kable, aby upewnić się, że żaden się nie wysunął,
  • Sprawdź przetarcia na przewodach, zobacz czy któraś z końcówek nie jest ukręcona czy złamana,
  • We wtyczce na końcu kabla wpiętych jest 8 cienkich przewodów. Sprawdź czy któreś nie wysunęły się ze złączy,
  • Sprawdź, czy przewód zasilający jest poprawnie włożony do routera. Jeżeli na routerze nie świecą się diody świadczy to o problemie z zasilaniem.

Następnie sprawdź czy wszystkie przewody podpięte są prawidłowo. Poniżej znajduje się obraz pokazujący wszystkie porty routera. W zależności od producenta i modelu mogą one różnie wyglądać, ale idea wszędzie jest taka sama - kabel internetowy musi być wpięty do portu internet/WAN (na rysunku port niebieski) jeżeli masz wpięte jakieś komputery po kablu, to muszą one być wpięte w porty LAN (na rysunku porty żółte). W przypadku portów LAN ich kolejność jest zazwyczaj nieważna.

 

UWAGA: Pamiętaj aby NIGDY nie wpinać głównego kabla przesyłowego (up-link) w port LAN. Wpięcie kabla internetowego do portu innego niż port WAN może spowodować poważne problemy!

Jeżeli Twój komputer połączony jest z routerem za pomocą kabla sieciowego, sprawdź czy kabel sieciowy jest prawidłowo wpięty w port w komputerze. Ponadto po wpięciu kabla powinieneś/aś zauważyć dwie święcące diody, z których jedna powinna „mrugać”. Musisz również wiedzieć, że niektóre komputery nie posiadają sygnalizacji diodowej.

Najczęstszą przyczyną problemów z internetem użytkownika posiadającego router jest… router. Jest to urządzenia wrażliwe na zakłócenia z sieci elektrycznej, do tego pasmo bezprzewodowe narażone jest na interferencje. Najczęstsze przyczyny problemów to:

  • Zawieszenie się
  • Awaria routera
  • Interferencje, czyli zakłócenia w sieci bezprzewodowej

Pierwszy przypadek jest najprostszy. Jeżeli połączenie z Internetem drastycznie zwolniło lub nie ma go wcale, spróbuj wyłączyć router odłączając go z prądu na kilkanaście sekund i wepnij zasilanie ponownie. Jeżeli po jego restarcie wciąż nie ma Internetu, przechodzimy do punktu drugiego czyli awarii routera. Można bardzo prosto samodzielnie sprawdzić czy router uległ awarii.

Należy w takim przypadku odpiąć kabel internetowy i wpiąć go do karty sieciowej w swoim komputerze oraz odłączyć router od prądu. Jeżeli dostęp do Internetu pojawił się świadczy to o uszkodzeniu routera. Jeżeli jednak nie pokazuje się żadna strona, może to oznaczać awarię sieci - skontaktuj się z nami niezwłocznie.

BOK Hajnówka tel. 85 682 50 71, BOK Bielsk Podlaski tel. 85 876 77 88, BOK Wysokie Mazowieckie tel. 86 262 40 00

Sieć bezprzewodowa WiFi

Pomimo że bardzo wygodna i łatwo dostępna - nie jest idealna. Należy mieć świadomość, że to technologia dosyć ułomna. Teoretyczny zasięg sieci bezprzewodowej w przestrzeni otwartej i bez zakłóceń to 150 metrów! Przeszkody takie jak ściany, okna i drzwi powodują bardzo duże tłumienia i spadek jakości sygnału. Jeżeli do tego dodamy zakłócenia z sieci energetycznych (pamiętamy z fizyki, że każde urządzenie tworzy pole elektromagnetyczne) i innych sieci bezprzewodowych (sąsiedzi również mają WiFi) możemy spodziewać się problemów. Największym utrudnieniem są zakłócenia spowodowane przez działanie innych sieci bezprzewodowych. WiFi chce mieć każdy, co powoduje zagęszczenie sieci i wzajemne ich interferencje. (konfiguracja wybranych modeli  routerów została opisana na naszej stronie internetowej w zakładce [Strefa Abonenta->Pomoc techniczna-> Konfiguracja Routera]

II. Problem z internetem gdy Abonent nie posiada routera

Gdy nie masz w domu routera należy sprawdzić kable sieciowe w mieszkaniu . Jeżeli nie ma problemów z siecią operatora przyczyną problemów z połączeniem może być opisany poniżej twój komputer.

III. Problemy z komputerem

Parametry sprzętowe komputera

Rozmiar udostępnianych w internecie materiałów stale się zwiększa. Kiedyś strony internetowe rzadko przekraczały rozmiar megabajta, dziś udostępniane są dane których rozmiar przekracza gigabajt. Jeżeli Twój komputer to kilkunastoletni sprzęt, musisz wiedzieć, że najprawdopodobniej całość pamięci operacyjnej zajmie system, a jeżeli coś zostanie - najprawdopodobniej zużyje to sama przeglądarka. Przeglądarka Firefox z kilkoma otwartymi zakładkami potrafi zużyć kilkaset megabajtów pamięci operacyjnej. W takim przypadku renderowanie strony przez przeglądarkę potrafi trwać naprawdę koszmarnie długo.

Wykorzystanie zasobów sprzętowych

Jeśli Twój komputer to nowy i „mocny komputer” i mimo tego Internet działa wolno, powodem może być mnogość zainstalowanych dodatków z wielu stron. Skutkuje to zapełnieniem rejestru komputera. Warto również podkreślić, że programy antywirusowe potrafią spowolnić renderowania stron internetowych. Nasza firma jest autoryzowanym sprzedawcą programów antywirusowych GDATA w bardzo atrakcyjnych cenach.

Wirusy

Przede wszystkim należy sprawdzić czy nasz program antywirusowy ma aktualną bazę wirusów. Jeśli program jest zaktualizowany należy przeskanować komputer.

Aplikacje do pobierania plików

P2p, torrent, emule i wiele innych aplikacji do wymiany plików w internecie zakłócają naszą pracę w internecie. Należy pamiętać, że ściąganie danych oraz wysyłanie swoich plików do innych użytkowników zabiera częściowo lub całościowo prędkość naszego łącza. W celu sprawdzenia prędkości łącza internetowego należy wejść na stronę: www.speedtest.pl lub użyć certyfikowanego programu Urzędu Komunikacji Elektronicznej PRO Speed: www.pro.speedtest.pl

WAŻNE! Należy pamiętać iż test prędkości łącza ZAWSZE wykonujemy na bezpośrednim połączeniu kablowym z siecią Operatora (bez routera). Przy wykonywanym teście należy nie używać aplikacji do pobierania plików, zamknąć inne okna i przeglądarki internetowe.

 

Źródło: www.sloneczko.net